KARMIENIE

Jadłospis małego dziecka – czego nie powinno zabraknąć w diecie codziennej?

Każdy rodzic pragnie tego, aby jego dziecko rozwijało się prawidłowo i było szczęśliwe. Aby proces ów mógł przebiegać bez zakłóceń, spełnione muszą zostać pewne czynniki. Jednym z ważniejszych jest… dieta małego dziecka! Jak powinna wyglądać? Czego nie może w niej zabraknąć?

Rozszerzamy jadłospis dziecka

Początkowo jadłospis dziecka nie jest urozmaicony, bo przez pierwsze miesiące życia przyjmuje ono wyłącznie mleko mamy (lub modyfikowane, gdy mama z różnych przyczyn nie może karmić piersią). Ten stan rzeczy szybko musi ulec zmianie, ponieważ maluszek rozwija się w zaskakującym tempie, a co za tym idzie, jego zapotrzebowanie na składniki odżywcze wzrasta – samo mleko już nie jest w stanie go pokryć (1).

Pokarmy uzupełniające należy wprowadzać stopniowo po 6. miesiącu życia dziecka karmionego piersią (lub nieco wcześniej w przypadku karmienia mlekiem modyfikowanym) (1). Podczas wprowadzania nowego składnika do diety warto odczekać kilka dni z podaniem kolejnego, by zobaczyć, jak dziecko na niego reaguje. Jeśli bowiem podamy kilka nowości jednocześnie i wystąpią jakieś problemy, nie dowiemy się, co zaszkodziło maluszkowi.

Żywienie małego dziecka w 1. roku życia

Dieta małego dziecka powinna być bogata w warzywa, owoce i dobrej jakości produkty zbożowe. 1. rok życia to także czas, w którym maluszek poznaje smak mięsa. Wszystkie produkty powinny występować w jak najbardziej naturalnej postaci – nie dosładzamy, nie solimy, nie przyprawiamy intensywnie w inny sposób, by dziecko miało szansę poznać prawdziwy smak żywności i tym samym chętniej sięgać po zdrowe produkty w przyszłości.

Pierwsze miesiące od rozszerzenia diety to czas zupek jarzynowych (możemy gotować samodzielnie lub sięgnąć po gotowe produkty w słoiczkach dla dzieci). Możemy dodawać do nich ziemniaki lub ryż w niewielkiej ilości. Z produktów zbożowych dziecko powinno jeść kleik i kaszkę. Stopniowo warto rozszerzać dietę o niewielkie ilości pieczywa, sucharki, biszkopty.

W diecie blisko rocznego dziecka nie powinno zabraknąć jajek (początkowo żółtko, później całe jajko) (1). Mięso powinno być dokładnie ugotowane, podawane dobrze rozdrobnione np. w zupce. Warto podawać także sok lub przecier owocowy – bez dosładzania! W okolicach 11-12 miesiąca śmiało można sięgnąć po twarożek, kefir oraz jogurt (naturalne) w niedużych ilościach (1).

Przyjmuje się, że dzieci do ukończenia pierwszego roku życia nie powinny jeść miodu (może powodować botulizm dziecięcy), margaryny (zamiast niej wyłącznie masło i oleje roślinne), pić mleka krowiego (2).

Żywienie małego dziecka w 2. roku życia

W pierwszych miesiącach życia dziecko jest karmione na żądanie (w przypadku karmienia piersią), dlatego trudno o stałe pory posiłków, np. obiadu z zupką jarzynową w roli głównej. W drugim roku sytuacja się zmienia, dziecko coraz chętniej zastępuje mleko innymi pokarmami i warto w tym czasie wprowadzić regularność.

Dwulatek powinien już jeść pięć posiłków dziennie – 3 główne (śniadanie, obiad, kolacja) i 2 uzupełniające (drugie śniadanie, podwieczorek) (3). Odstępy pomiędzy kolejnymi posiłkami nie powinny być dłuższe niż 2-3 godziny. W ten sposób łatwo unikniemy niezdrowego podjadania.

Dziecko dwuletnie powinno jeść jak najwięcej produktów pochodzenia roślinnego. Warzywa, bez względu na to, w jakiej postaci (np. świeże, gotowane, duszone, marynowane), powinny wzbogacać każdy posiłek, a przynajmniej większość. W ramach przekąski należy sięgać po naturalne słodkości, czyli owoce, unikając czekolady, batoników, cukierków, itp.

Istotnym elementem dziecięcej diety są produkty zbożowe dobrej jakości, z pełnego ziarna. Mięso powinno być chude, najlepiej gotowane lub pieczone – unikamy smażenia na głębokim oleju. Warto zachęcić malucha do jedzenia ryb – można je np. grillować lub piec w folii.

Co z cukrem, solą i innymi przyprawami? Nadal staramy się ich unikać. Możemy przyprawiać posiłki naturalnymi ziołami.

Jeśli dziecko rośnie „jak na drożdżach”, jest wesołe i aktywne, nic nie wskazuje na to, że jego rozwój jest w jakikolwiek sposób zaburzony, a do tego dbamy o to, aby jadło zdrowo i różnorodnie, nie musimy liczyć każdej kalorii. Jeżeli natomiast pociecha zbyt szybko przybiera na wadze – lub przeciwnie, waży widocznie za mało jak na swój wiek i etap rozwoju – pojawiają się do tego inne wątpliwości, należy skonsultować się z pediatrą.

Aby osiągnąć najlepsze efekty należy dbać o zdrową dietę w czasie ciąży i po urodzeniu dziecka. Nie należy decydować się na nieuzasadnione dokarmianie. Karmienie butelką może powodować osłabienie laktacji. Karmienie piersią jest najwłaściwszym i najtańszym sposobem żywienia niemowląt.

Karmienie piersią jest najlepszym sposobem żywienia i zapewnia najwięcej korzyści Twojemu dziecku.

Artykuł partnerski. 

You Might Also Like