ZDROWIE

Co to są probiotyki i jak wybrać te najlepsze?

14 marca 2018

Jeśli jesteś rodzicem, na pewno nie raz spotkałaś/eś się z pojęciem probiotyków, czyli dobrych bakterii. Lekarze bardzo często zalecają ich przyjmowanie dzieciom, nie tylko podczas antybiotykoterapii, ale także podczas wzmożonego okresu zachorowalności. Chcesz wiedzieć dlaczego?

Co to są probiotyki?

Zgodnie z definicją FAO/WHO probiotyki to żywe drobnoustroje, które podane człowiekowi w odpowiedniej ilości mają korzystny wpływ na jego zdrowie. Ich stosowanie pozwala na zmniejszenie w jelitach liczebności bakterii szkodliwych przy jednoczesnym zwiększeniu tych dobrych. Liczne badania nad probiotykami udowodniły, że odpowiadają one za prawidłowe funkcjonowanie flory jelitowej. 

Właśnie dlatego lekarze zalecają ich stosowanie podczas biegunek o różnym podłożu – podróżnych, bakteryjnych, wirusowych, popromiennych i poantybiotykowych. Dzięki probiotykom biegunki mają zdecydowanie łagodniejszy przebieg a niejednoktotnie występują one rzadziej. 

Niestety, życie w obecnych czasach nie ma korzystnego wpływu na działanie naszych organizmów, dlatego nasze jelita wystawiane są ciągle na próbę nie tylko poprzez wspomniane wcześniej antybiotyki, ale również przez takie produkty jak wysoce przetworzona żywność, konserwanty, używki czy nawet stres. Wszystko to ma wpływ na ilość dobrych bakterii w naszych jelitach. 

Kiedy warto przyjmować probiotyki?

Przyjmowanie probiotyków w trakcie oraz po antybiotykoterapii pozwala skutecznie odbudować florę jelitową. Ale to nie jest jedyny plus wynikający z ich stosowania. Probiotyki mogą także zapobiegać dyslipidemii, chorobie wieńcowej serca a także obniżyć poziom cholesterolu. Ich stosowanie zaleca się także wszystkim osobom mającym problem z trawieniem laktozy. Mało tego, przyjmowanie przez dzieci probiotyków podczas trwania niektórych chorób immunologicznych, pozwala załagodzić ich objawy, np. skazy białkowej czy AZS. 

Jak wybrać dobry preparat probiotyczny?

Na rynku istnieje całe mnóstwo preparatów probiotycznych. Jak więc zatem wybrać ten najlepszy? Aby probiotyk dotarł do jelit, czyli do miejsca, w którym będzie skuteczny, musi on charakteryzować się pewnymi właściwościami, gdyż na swojej drodze do jelit spotyka on mnóstwo przeszkód. Dobry probiotyk powinien być przede wszystkim odporny na kwasy żołądkowe, by nie utracił swoich właściwości. Poza tym sole żółci mogą uniemowliwiać probiotykom dostanie się do jelit, dlatego też muszą one być również odporne na ich działanie. Mało tego, jak probiotyki dotrą już do jelit to muszą posiadać dużą zdolność przylegania do błon śluzowych oraz umiejętność bronienia się przed obecnymi w jelicie szczepami patogennymi, takimi jak np. Escherichia coli. 

Poza tym wybierając probiotyk warto również kierować się tym, jakie zadanie ma dany probiotyk do wykonania. Przy antybiotykoterapii skuteczne będą preparaty zawierające Lactobacillus rhamnosus GG, ale np. podczas wymiotów zdarzających się w podróży skuteczniejsze będą inne szczepy: Saccharomyces boulardii, Lactobacillus  acidophilus lub Bifidobacterium bifidum. Warto zatem orientować się w tym, jakie właściwości probiotyczne mają konkretne szczepy bakterii.

Probiotyk, prebiotyk czy synbiotyk? 

Z definicją probiotyków zapoznałaś/eś się na początku tego artykułu. Prebiotyk to preparat odżywczy stanowiący naturalna pożywkę dla mikroflory jelita. Prebiotyki stwarzają w jelitach dogodne warunki do kolonizacji poszczególnych szczepów probiotycznych. Synbiotyk natomiast to połączenie żywych kultur bakterii ze składnikiem odżywczym.

Wybierając probiotyki warto więc sięgnąć po preparat zawierający w składzie substancje odżywcze dla bakterii (np. oligofruktozę czy fruktooligosacharydy). Dzięki synbiotykom zawarte w nich dobre bakterie są lepiej odżywione, przez co szybciej się namnażają i szybciej przywracają prawidłowe działanie układu pokarmowego. 

Źródło: Multilac.pl, Radioklinika.pl, Dietetycy.org.pl

Polecane dla Ciebie